Thursday, January 26, 2017

TIPS : Terma Dan Syarat Berurusniaga

Teks :: Etha Bahrom
Foto :: Sumber GOOGLE
Email :: ethabahrom@gmail.com







Seperti mana di dalam Islam yang menekankan aspek akad di dalam jual-beli, kita terjemahkan akad tersebut di dalam bentuk yang lebih umum yang boleh kita panggil 'Terma dan Syarat'.


Walaupon Etha pada suatu masa dahulu tidak mempunya premis perniagaan yang gah dan hanya berniaga di dalam talian, Etha tegas menetapkan beberapa terma dan syarat di dalam urusniaga.


Meskipon perkara ini kelihatan remeh. Ianya bertujuan untuk melindungi perniagaan kita dari segelintir pembeli yang tidak faham erti akad jual-beli, atau dalam bahasa mudahnya, mengambil kesempatan.


Contoh mudah yang perlu di letakkan di dalam terma dan syarat ialah tempoh pembayaran, tempoh tempahan, tempoh penghantaran, penafian dan syarat pemulangan.

Pamerkan atau umumkan terma dan syarat perniagaan kita sebaiknya bila pelanggan mula bertanyakan tentang barang jualan kita. Dengan adanya terma dan syarat dalam perniagaan, kita boleh rujuk kembali panduan pembelian yang telah kita tetapkan bila berlakunya apa-apa masalah.

Sebagai contoh, BOOKING. apabila pelanggan tersebut mahukan baju yang kita jual, tetapi beliau tidak mempunyai wang yang secukupnya. Kita boleh rujuk kembali panduan tempahan (jika ada). Berapa % jumlah yang perlu di bayar untuk booking, bila tempoh bayaran penuh dan apa akan jadi sekiranya tiada pembayaran selepas tempoh tersebut.

Mudah sahaja sebenarnya, kan? Bila kita sudah jelaskan kepada pelanggan, dan pelanggan tetap mahu membeli, bermakna pelanggan tahu terma kita di dalam urusan tersebut. Jika berlakunya kejadian yang tidak di ingini seperti pelanggan tidak membayar baki untuk pembelian dalam tempoh booking, barangnya telah diletakkan kembali untuk jualan dan ianya diviralkan di dalam media sosial, sekurang-kurangnya peniaga ada menyimpan rekod yang pembeli sudah dimaklumkan dan kita hanya menurut terma yang telah dipersetujui bersama pada waktu tersebut.

Dah ada terma dan syarat? Buatlah sekarang...demi perniagaan anda!




.

No comments:

Post a Comment