Saturday, January 21, 2017

Azam Dan Cabaran


Teks :: Etha Bahrom
Foto :: FB Etha Bahrom
Email :: ethabahrom@gmail.com




Meskipon bukan norma Etha untuk memasang azam untuk diri sendiri, Etha tetap menetapkan beberapa sasaran yang perlu Etha capai pada tahun tersebut. Tetapi sasaran itu bukan Etha tetapkan di tahun baru. Ianya sesuatu perkara yang ongoing. Tidak spesifik dan ringkas.

Bagaimana nak sasar?

Pada bila-bila masa, setiap kali kita terlintas untuk berbuat sesuatu, tuliskan ia di dalam buku catatan kita. Jika tidak ada buku catatan, tulislah diatas kertas dan TAMPALKAN di dinding di mana hari-hari kita akan terpandang kertas itu. Itu cara Etha.


Carikan 1 cara mudah yang boleh membuatkan kita tidak terlupa sasaran kita dan pastikan ianya PRAKTIKAL serta MEMBANTU. Lain orang lain caranya. 
Agak segan untuk berazam kerana perkataan azam itu akan menjadikan Etha macam dalam cerita Mat Jenin. Duduk di atas pokok, berangan dan meletakkan diri dalam bahaya jatuh ke bawah. Jika nak terikut-ikut cara orang lain, setiap tahun baru mesti nak pasang azam. Akan tetapi hinggalah hujung tahun ianya sekadar jadi azam. Kemudian, azam itu di bawa pula ke tahun hadapan yang berkesudahan dengan sekadar azam juga. Tapi itu pendangan Etha sahaja ye. Ini cuma saya.

Antara sebab azam tertangguh ni ialah KEUTAMAAN. Bila dah anak 2-3-4, rutin hidup kita tak akan sama dengan zaman kita cuma ada seorang anak atau zaman bujang.


Semasa masih bujang, langkah kita panjang. Hendak ke mana-mana pon senang. Tetapi apabila kita mempunyai anak kecil, hendak melangkah pon tak boleh besar-besar. Kena terhendap-hendap takut yang kecil yang disangka sedang leka rupa-rupanya sedang memerhati setiap gerak-geri mama secara terperinci. Semua benda dia nak ikut buat sekali, termasuklah bila kita hendak ke tandas. 

Siapa mama macam Etha pasti akan faham, kan? Nak gelak ke, nak stress? 

PRIORITY...KEUTAMAAN. Semestinya keluarga, suami dan anak-anak. Biarlah Etha menamakannya CABARAN. Biar setiap hari Etha dengki tengok betapa orang lain mara ke depan berlumba mencari ilmu atau mengasah idea untuk menulis sesuatu yang memanfaatkan diri dan orang lain. 

Pada Etha, cabaran ni jika ditafsirkan, ianya sesuatu yang kita mahu buat sepenuh hati. Walau kita ada urusan lain sekali pon, jiwa kita tetap akan ingat selalu untuk  buat. Kita akan curi masa untuk pandang. Kita akan usaha untuk laksanakan.

Contohnya, tahun ini, Etha tetapkan yang aku ingin buat 3 perkara baru dalam hidup, mengulang 3 perkara yang aku suka buat dan menolong 3 orang susah yang tidak dikenali yang perlukan pertolongan. Tidak perlu terlalu spesifik buat masa ini, kerana hanya kita yang tahu kemampuan diri kita dalam melalui cabaran kita hari-hari.

Ini kemajuan Etha setakat hari ini.

Senarai Perkara Baru
1 - menulis blog.



Senarai Perkara Yang Diulang
1 - Pergi bermalam di hutan bersama suami, anak-anak, adik-adik dan mak.



Alhamdulillah.




Pesanan ringkas : Teks di atas mungkin tidak akan dipersetujui oleh sesetengah pihak. Teruskan apa yang kamu percaya. Apa yang Etha tulis adalah di atas perjalanan dan pengalaman hidup sendiri. Tidak berniat untuk memperkecilkan orang lain apalagi menghalang kebiasaan orang lain. Maaf ya!


.

No comments:

Post a Comment