Monday, January 16, 2017

Dari Hobi Kepada Sumber Pendapatan - Bhgn 3

Teks :: Etha Bahrom
Foto :: FB Gobok The Boutique / FB Etha Bahrom
Email :: ethabahrom@gmail.com


 
   
Ini salah satu kemahiran dan minat saya. Saya yakin ramai crafters di luar sana pandai buat bunga dari kain perca sebegini. Tetapi saya juga yakin, masing-masing ada sentuhan tersendiri. Kerja sebegini memerlukan kesabaran dan ketelitian. Latihan yang banyak juga diperlukan supaya kain yang dipegang tidak rentung terbakar. Kordinasi mata dan tangan perlu ada supaya kita tidak bakar jari sendiri. Otak perlu cerdas supaya kita tahu selama mana kita hendak bakar tepi kain tu. Nampak macam senang je...macam senang je. Seperti biasa, mesti ada yang minta diskaun bila kita buka jualan bunga macam ni kan? Hasil jahitan tangan jangan di sama nilai dengan hasil jahitan mesin...tak baik, tau. Untuk peniaga, kita perlu tahu nilai hasil kerja kita.

Bagaimana nak tukarkan hobi dan minat kepada sesuatu yang mampu menjana pendapatan? Kita perlu cari gaya dan sentuhan kita tersendiri. Jangan terikut-ikut dangan gaya orang lain. Ambil ilham tak mengapa. Tapi jangan sekali-kali ambil gambar kerja orang lain dan mengaku itu kerja kita. Salah! Salah! Salah!

Mesti ada yang tertanya bagaimana saya menguruskan hal anak-anak2 jika hendak buat bunga macam dalam gambar tu, kan? Senang saja jawapannya - PENGURUSAN MASA.

Saya rasa sudah sampai masanya kebolehan mengurus masa oleh ibu-ibu yang berniaga dari rumah sambil memasak, menjaga rumah dan mengurus anak-anak, diiktiraf sebagai KEPAKARAN. Apalagi jika ibu itu tidak ada pembantu rumah (Nak UP diri sendiri la tu...). Siapa setuju?


No comments:

Post a Comment