Tuesday, January 24, 2017

Kerja Dari Rumah

Teks :: Etha Bahrom
Foto :: Etha Bahrom
Email :: ethabahrom@gmail.com




2 hari tak post apa-apa. Mari Etha kenalkan penyeri butik di rumah Etha.

Ini Alisya. Anak Etha yang ke-4. Dia ni memang x berapa supporting bila masuk bab 'tolong behave, mama nak kerja' atau 'Alisya main ya, mama nak work'. Hmmphh...


Siapa ada cerita yang sama?


Pelik, kan? Anak kita boleh main tanpa mengganggu kita bila kita sekadar duduk di depan tv. Macam Etha, sebaik sahaja Etha bentang kain di atas meja dan pegang gunting, Alisya pasti akan datang untuk 'menolong'. Asal Etha pegang bunga untuk di gubah, dia pasti akan duduk sekali untuk 'menolong' juga. Macammana kerja nak siap ni?


Mempunyai anak kecil sambil kerja dari rumah memang menduga kesabaran kita. Apalagi bila kita nampak rakan-rakan peniaga kita meluncur laju menceritakan kehebatan angka jualan masing-masing atau berkongsi kisah pencapaian mereka.


Jangan cepat rasa geram. Jangan cepat rasa marah. Kita perlu letak keutamaan di dalam hidup kita. Mungkin sesetengah orang tidak bersetuju dengan pendapat Etha. Kita kembali kepada tujuan utama kita berhenti kerja, atau tujuan utama kita bekerja dari rumah. Jika jawapannya ialah 'agar kita mudah menguruskan anak-anak' atau 'nampak anak membesar depan mata', maka tetapkan hati untuk anak-anak sebagai perkara no.1 sebelum perkara yang berkaitan bisnes kita.


Seseorang pernah berkata pada Etha. "If you cannot walk through it, walk AROUND it". Maknanya jika kita tidak boleh berbuat sesuatu itu dengan cara mengubah sifat sesuatu itu, maka kita lah yang kena mengubah diri agar kita mampu menempuhinya. Deep.



Moga dipermudahkan, ya!

No comments:

Post a Comment