Friday, January 27, 2017

MOOD CUTI - CHINESE NEW YEAR 2017

Teks :: Etha Bahrom
Foto :: Etha Bahrom
Email :: ethabahrom@gmail.com



Anak-anak dah mula cuti sejak semalam. Hari ni suami kerja separuh hari. Kami nak bawa anak-anak pergi berkhemah lagi sekejap lagi.

Ada sahabat yang berkata pada Etha, beraninya bawa anak-anak kecil masuk berkhemah di tepi hutan. Sebenarnya tidaklah seberani mana. Tetapi Etha jelaskan yang kita perlu beritahu kepada anak-anak yang kita ni masuk ke 'rumah' orang. Jelaskan beberapa perkara asas yang mereka perlu akur.


Contohnya, tidak dibenarkan membuang air merata-rata terutamanya di tepian gigi air dan pangkal pokok. Kita tak mahu ada 'orang' marah, kan? Mesti jadi tak seronok kalau tiba-tiba ada yang terjerit-terpekik di tengah-tengah malam sebab kena ganggu dengan 'mereka' yang marah.Contoh lain ialah dilarang main baling-baling batu ke hutan . Manalah tahu, terkena kepala 'mereka' yang tidak kelihatan. Nanti marah lagi....


Contoh lagi, JANGAN BERCAKAP BESAR. Penghuni hutan ni, mereka suka betul nak mengusik orang. Apalagi pada mereka yang bercakap besar, meninggi diri, meninggi suara atau tak sedar diri. he he he


Senang cerita, sedangkan bila kita bertandang ke rumah orang pon kena beradab, bergitulah juga bila kita masuk ke dalam hutan. Hutan bukan rumah kita. Kita menumpang sahaja. Jaga adab, insyaAllah semuanya akan baik-baik belaka.


Selamat menyambut Tahun Ayam bagi mereka yang berbangsa Cina. Happy New Year dan Selamat Bercuti!


BYE...nak pergi dah ni...




.

No comments:

Post a Comment