Sunday, January 22, 2017

Cipta Kenangan Untuk Di Kenang

Teks :: Etha Bahrom
Foto :: Etha Bahrom
Email :: ethabahrom@gmail.com
  
 

Alhamdulillah.
 
Cuaca cantik sangat sejak semalam. Hawa amat sejuk malam tadi sehinggakan kami adik-beradik berlonggok di hadapan unggun api bila anak-anak masing-masing sudah masuk tidur di dalam khemah. Bercerita tentang topik yang tiada hala-tuju. Ketawa. Minum kopi. Makan kacang. Gembira.

Asalnya Etha, mak Etha, seorang adik bujang dan 2 adik bersama keluarga masing-masing yang merancang perkhemahan ini. Tetapi, menjelang tengah malam, datang 2 lagi adik-adik lain membawa keluarga masing-masing. Gamat suasana seketika.




15 orang anak-anak kesemuanya berumur dari 1 tahun sehingga 13 tahun. Bukan senang nak kawal. Tapi bila semuanya dah tidur, amannya terasa. Barulah dengar bunyi cengkerik, suara ungka dan kelihatan kelip-kelip berterbangan bila lampu kecil USB kami dimalapkan.
 




Kerjasama.
 
Sepakat.
 
Itulah kami sejak dulu. Syukurlah adik-beradik boleh berlebih-kurang, bertolak-ansur, sama-sama menolong dan melengkapkan apa yang kurang lengkap pada adik-beradik lain. Mak sebagai 'gam' kami.

Pentingnya bila bekerja bersama adik-beradik ialah kesepakatan. Kami ambil berat peranan masing-masing. Kami bergerak sebagai satu kumpulan. Bukan dia dengan hal dia, aku dengan hal aku. Kerana itu, suatu masa dahulu, perniagaan perkhidmatan perkahwinan kami mampu menjulang pendapatan kasar keluarga mencecah RM40,000 seminggu (3 majlis sekali gus di dalam 1 minggu).

Tetapi kemeriahan bekerja yang kami jangka berpanjangan telah dicalarkan dengan satu insiden berpunca dari orang luar yang membuatkan Etha menarik diri dari perniagaan itu dengan serta-merta. Sejak dari itu, satu demi satu masalah muncul yang berpunca dari dalam. Kami akhirnya mengambil jalan masing-masing untuk meneruskan perniagaan mengikut kemahiran sendiri. Sedih.
 
Apapon, kami tetap OK. Macammana nak kata tidak OK kerana kami masih sering bersama dalam pelbagai aktiviti. Etha suka begini. Biarpon masing-masing telah berumur atas 20-an sekarang, pada Etha, mereka masih adik-adik kecil Etha yang Etha jaga bila mak dan ayah tiada di rumah. Merekalah adik-adik Etha yang Etha suapkan nasi ke mulut mereka. Merekalah yang Etha pernah dodoikan dengan lagu-lagu Rock Kapak (jangan gelak ok..). Merekalah adik-adik Etha yang Etha dukung dan kelek ke sana-ke mari. Syahdu la pulak....

Oklah.

Dah balik Ampang.

Working Mode ON.

Etha nak kena jumpa pelanggan baru di Ampang Point sekejap lagi. Ada kerja baru sikit. Kerja dari rumah pon kena keluar juga sekali-sekala. Untung nasib, boleh window shopping selantai-dua.
.

No comments:

Post a Comment