Friday, January 13, 2017

Bersusah-susah Dahulu...

Teks :: Etha Bahrom
Foto :: Sumber Google
Email :: ethabahrom@gmail.com

 
 

Pekerjaan pertama saya ialah bersama mak di depan rumah. Saya membantu mak menjual air dan makanan ringan kepada budak sekolah. Setiap hari, saya cuba jadi antara orang terawal yang keluar dari sekolah sebab adik-adik kecil saya ramai dan mak berseorangan mengendalikan perniagaan. Tamat SRP, saya mula mengikuti ayah berniaga ayam goreng di pasar malam. Berniaga ayam goreng memang tidak susah. Tapi dengan tong minyak panas di sebelah saya, mengira jumlah pembelian dan mengira duit baki pon jadi susah dan mencabar.  

Keadaan ini berterusan sehingga saya tamat mengambil SPM pada tahun 1993. Di suatu tahap, saya merasakan saya perlu pengalaman baru selain dari berniaga dengan orang tua saya. Saya perlu keluar dari kepompong berniaga di tepi jalan sebegini. Bukan memilih, bukan juga tidak mahu membantu. Tetapi saya yakin, kebolehan dan keupayaan saya lebih dari apa yang digunakan pada waktu itu. Apalagi pada ketika itu, dengan adik-beradik yang ramai, dengan ayah yang tiada pekerjaan tetap, dengan saya sebagai remaja yang sangat ingin melanjutkan pelajaran ke menara gading, saya mula merasa risau tentang belanja sekolah saya yang akan datang. Saya mengambil keputusan untuk mencuba nasib dengan kerja pejabat. 
 
Dengan bantuan kawan-kawan, saya dapat kerja sebagai Kerani Data Entry di satu syarikat perkapalan di Kuala Lumpur. Khidmat saya tidak lama kerana selang beberapa bulan selepas itu, saya ditawarkan untuk melanjutkan pelajaran dan kemudiannya saya ke Amerika Syarikat untuk mengambil ijazah.
 
Peluang itu tidak saya lepaskan untuk merasa sendiri cabaran bekerja di negara asing, dikelilingi bangsa asing dengan budaya yang tidak sama seperti kita di Malaysia. Seronok tau!





No comments:

Post a Comment