Tuesday, January 17, 2017

Biar Macam Ubi - Duduk Diam Tapi Berisi

Nota Sambil Memasak

Teks :: Etha Bahrom 
Foto :: FB Etha Bahrom
Email :: ethabahrom@gmail.com


On This Day di Facebook saya memaparkan satu status yang buat saya teringat butik saya. Ianya status yang memetik kata seorang usahawan internet dari wall beliau yang berbunyi "biar orang tak nampak apa kita buat tapi kita tau apa yang kita buat" (saya tidak ingat siapa usahawan yang dimaksudkan).

Sampai sekarang saya masih setuju dengan ayat tersebut.

Teringat kata tauke kedai perabot yang berjiran di butik saya suatu masa dahulu. "Macammana lu meniaga? Saya pagi sudah mari, lu kedai belum buka. Saya sini masih duduk, lu sudah balik?"

Itu bezanya cara orang lama dengan cara orang sekarang. Ada baiknya cara lama, ada bagusnya cara sekarang.
Kemudahan Internet serta perniagaan secara online menjadikan urusan perniagaan saya lebih mudah. Jika kita membuka butik, kita perlu sentiasa ada seseorang yang menjaga premis perniagaan kita. Kita perlu ada pelayan tetamu atau pembantu atau kita sendiri yang buat kerja itu.

Berbeza dengan berniaga secara online. Kita boleh preset di bahagian auto-reply untuk menjawab email atau PM yang baru masuk. Tidak perlu berada di depan PC atau memegang telefon bimbit sepanjang masa. Seperti saya, saya boleh dihubungi melalui email, FB Message, Applikasi WhatasApp dan sebagainya. Siapa-siapa yang nak bertanya atau sekadar ajak bersembang-sembang...drop me a message ya! Ai don't bite



.

No comments:

Post a Comment