Sunday, January 15, 2017

Hikmah di Sebalik Kejadian

Teks :: Etha Bahrom
Foto :: Etha Bahrom
Email :: ethabahrom@gmail.com
 
Hari-hari Terakhir di Butik.


Tahun 2014 mencatatkan trauma kepada hidup saya bila butik saya di pecah masuk. Premis perniagaan yang berada di bawah premis saya rupanya mempunyai pintu belakang yang telah di kopak bahagian kuncinya. Entah berapa lama agaknya penjahat tersebut memerhatikan gerak-geri saya. Jiran premis perniagaan saya mendengar bunyi bising tetapi tidak datang memeriksa kerana bertanggapan bahawa lot bawah tersebut sedang membuat renovasi. Sedangkan kejadian sebenarnya ialah penjahat tersebut telah membuat lubang yang besar di dinding yang bersempadan dengan premis saya. Kejadian tersebut berlaku di waktu siang hari. 

Hati saya jadi tidak tentu arah bila suis lampu yang saya tekan tidak menyalakan lampu di bahagian tangga. Saya mula menyangka yang saya terlupa membayar bill letrik. Saya meraba di dalam kegelapan, grill saya tidak bertutup dan akhirnya ke pintu kaca dimana saya tak jumpa pintu saya! Butik saya di pecah masuk!
 
Ketakutan mula bersarang dalam diri bila saya membayangkan penjahat tersebut datang pada waktu saya berada di butik dengan 2 anak kecil. Premis bawah yang kosong memudahkan kerja mereka. Masuk sahaja ke bahagian tangga, tutup pintu, sekat grill...pasti saya terperangkap di premis saya tanpa sesiapa menyedari perkara buruk yang terjadi. Setelah hampir berbulan saya masih tidak pulih dari trauma kejadian, saya mengambil keputusan berat untuk menutup butik saya dan memindahkan segala urusan di tingkat bawah rumah. Maka, bermulalah semangat Home Boutique atau Butik di Rumah Kediaman.





.

No comments:

Post a Comment