Saturday, January 14, 2017

Lain Padang, Lain Belalang...

Teks :: Etha Bahrom
Foto :: Etha Bahrom
Email :: ethabahrom@gmail.com


   

Bila saya tengok cara bekerja rakyat pendatang seperti Bangladesh dan Indonesia, pasti saya teringatkan macammana saya mencari rezeki waktu di Amerika dulu. Saya bekerja di 2 tempat berasingan. Letihnya memang tak terkata. Tapi dari saya termenung tak buat apa atau pergi shopping saja-saja, baik saya kerja.

Tapi tak lama saya kerja macam tu. Saya kemudiannya berkhidmat kepada salah satu syarikat komunikasi gergasi di Amerika yang menyediakan perkhidmatan tv satelit sebagai Juruteknik. Hampir setahun saya leka bekerja, saya tidak sedar permit kerja dah hampir lupus dan VISA saya juga dah hampir tamat tempoh. Memandangkan keluarga saya inginkan saya pulang ke tanah air, dengan berat hati, saya berhenti kerja di penghujung tahun 1999 dengan gaji USD27 sejam. Jumlah yang sehingga kini saya rasa mewah sangat.

Balik dari belajar di Amerika Syarikat, saya fikir dengan segulung ijazah dan pengalaman bekerja, saya pasti akan dapat kerja yang baik dengan gaji yang lebih tinggi dari mereka yang baru tamat belajar. Sangkaan saya meleset. Kecewa saya bila ada majikan yang tak mahu ambil saya bekerja dengan alasan ‘pengalaman kerja tidak seiring dengan kelulusan’. 


Setelah 3 bulan menganggur di Malaysia, saya akhirnya diterima bekerja sebagai Pegawai Khidmat Pelanggan. Bekerja di Malaysia memang tidak sama budayanya dengan bekerja di sana. Kebanyakan masanya apa yang saya buat di ajuk teman sekerja dan ada kalanya dikatakan sebagai "membodek". Saya merasakan seolah-olah saya mencipta lebih ramai musuh dalam pejabat berbanding rakan seperjuangan.

Semangat yang berkobar-kobar pada awalnya jadi pudar dan makin tak seronok bila bekerja dengan persekitaran yang menolak perubahan, terlalu banyak prosedur tak penting, kroni dan politik pejabat. Lebih tak seronok bila saya menyedari yang diri saya dipergunakan untuk kepentingan tertentu.

Akhirnya pada tahun 2007, saya melepaskan jawatan saya untuk mencuba nasib mencari rezeki mengikut prinsip dan cara saya. Tindakan yang drastik walaupon telah lama bersarang di fikiran. Pada saya, jika dahulu, di kala umur awal 20-an mampu saya berjuang sendirian mencari rezeki di negara asing, malulah jika sekarang saya tewas berjuang di negara sendiri.

Sahaja aku mencari rezeki yang halal untuk keluargaku kerana Allah Taala.




.

No comments:

Post a Comment