Sunday, January 15, 2017

Dari Hobi Kepada Sumber Pendapatan - Bhgn 2

Teks :: Etha Bahrom
Foto :: Etha Bahrom
Email :: ethabahrom@gmail.com





Saya yakin ramai yang suka melancong. Saya antara orangnya. Saya kurang gemar konsep bercuti dengan pemandu pelancong. Sebaliknya, saya menggemari gaya backpackers.

Antara negara yang sering saya lawati ialah Indonesia dan Thailand. Asalnya kerana kos bercuti yang lebih murah dari bercuti di dalam Malaysia (mesti ramai tak percaya). Berbalik kepada ayat saya tadi - gaya backpackers ya! Bila sudah selalu berjalan, saya mula nampak peluang-peluang perniagaan di depan mata. Apatah lagi bila suami seorang yang suka memandang 5 atau 10 tahun ke depan.
 
Segalanya adalah tentang peluang, pelaburan dan masa depan serta kelangsungan hidup untuk anak-anak. Pelbagai peluang perniagaan kami terokai semasa di luar negara antaranya menjual barang dan perabot perhiasan. Ada juga trend yang sudah lama menjadi kebiasaan di negara luar tetapi menjadi sesuatu yang baru di negara kita sehinggakan kami memandang sesama sendiri dengan ayat yang sama di dalam kepala iaitu "LAH!!! KENAPALAH KITA TAK BUAT BISNES NI DARI DULU?"
 
Saya juga pernah menawarkan pakej-pakej murah untuk membawa peniaga yang ingin memborong di Indonesia. Buat seketika, projek kecil saya yang berjalan sebulan sekali memang membantu saya menambah kenalan dalam aliran perniagaan yang sama. Perniagaan seperti ini memerlukan saya cekap menguruskan kos, memperuntukkan masa dan merancang keperluan perjalanan.


Yang seronoknya, saya dan peniaga lain dapat bertukar pengalaman dan pengetahuan. Ada yang langsung tidak kedekut berkongsi idea dan orang hubungan dalam perniagaan tertentu. Ada juga yang cuba 'memotong kaki saya dari bawah'.
 
Walau ada yang mengatakan yang tindakan saya ini umpama menutup periuk nasi sendiri, saya mesti yakin yang rezeki adalah aturan Ar-Razzaq. Bersangka baik walaupon yang hadir dalam hidup kita pada waktu itu bukan perkara yang baik dan mungkin menyakitkan.
    
Segalanya saya mulakan dari kosong. Bukan mudah untuk mendapatkan ilmu atau informasi. Segalanya memerlukan kerja keras dan sedikit kreativiti dalam pencarian.
 
Syukurlah suami saya seorang yang menyokong aktiviti saya yang kadang-kala pelik-pelik. Secara tidak langsung, ini menjadi sumber pendapatan kepada kami sekeluarga. Seronok, kan?



.

No comments:

Post a Comment