Tuesday, February 14, 2017

Kelas Asas Blog dan Penulisan

  Teks :: Etha Bahrom    Foto :: Akademi Bekerja Di Rumah    Email :: ethabahrom@gmail.com  



Lamanya tak menulis.

Bukan sebab dah malas. Tetapi saya baru berjaya melalui 2 minggu yang padat dan memenatkan. Nanti kita cerita dalam entri lain, ya!

Awal tahun ini, mak saya gelakkan saya bila saya kata saya nak daftar masuk kelas untuk bisnes. Katanya, dah umur macam saya...dengan anak 4 orang, kerja rumah, bisnes, nak urus diri lagi, dengan Syasya hari-hari menangis di sekolah, dengan Alisya yang aktif bergerak - BOLEH KE? Itu persoalan dari mak.

Jika dilihat dari satu sudut, memang saya tidak boleh. Orang yang semuanya nak buat sendiri dan tidak mahu menyusahkan orang lain dengan urusan yang bukan hal dia pasti akan faham betapa saya rasa perkara ini umpama menjerat diri untuk menjadi lebih 'tidak ada masa'.
Namun, Allah bukakan jalan. Saya akhirnya mendaftar untuk Kelas Asas Blog dan Penulisan dengan Puan Masayu Ahmad. Berjaya habis pulak tu. Tepukan untuk diri sendiri!

Tengok tajuk kelas, macam senang saja, kan? Macam...itupon nak ambil kelas ke? Memang senang kalau kita biasa buat. Untuk orang macam saya, blog memang bukan platform saya. Jadi, segala tempat yang saya perlu klik, perlu buat, perlu bina dan perlu tahu  membuatkan saya rasa sedikit kegusaran, rasa menggelabah, rasa hilang keyakinan sementara dan rasa MALAS. Walaupon konsepnya hampir sama dengan membina web dan ianya merupakan 'makanan' saya suatu masa dahulu, saya masih tidak faham motif blog. Bila tidak faham, mulalah rasa tersangkut.

Alhamdulillah. Dengan bantuan ahli kumpulan khususnya Puan Masayu, siap juga tugasan yang diberikan. Walau tidak berkelip atau berwarna-warni, namun saya percaya dengan keperluan content yang berisi dari make-up yang cantik agar bermanfaat kepada orang lain yang membacanya.

Saya dah nampak jalan bagaimana untuk memanfaatkan blogspot. Saya mulai faham bagaimana untuk kita letakkan diri kita di dalam dunia online melalui blog. Dan yang paling penting, saya dah tahu tulis blog dan dah ada blog.

Saya teringat kata-kata sahabat baik saya. Adakalanya, kebiasaan kita pada hari-hari yang kita lalui merupakan perkara yang luar biasa pada orang lain. Kadang-kala, perkara yang kita lakukan sambil santai boleh menjadi sumber inspirasi kepada insan lain. Saya mahu menjadi punca orang lain memajukan diri biarpon sekecil-kecil perkara seperti "alah...kerja kat rumah je ponnn"

Moga saya terus dapat memanfaatkan ilmu dari kelas ini untuk menyalurkan inspirasi kepada ibu-ibu lain. Bekerja dari rumah bukanlah satu kekurangan tetapi ianya memerlukan lebih dari 1001 kebolehan kerjaya lain. 

Terima kasih, Puan Masayu Ahmad!

1 comment: