Sunday, January 15, 2017

Rise And Shine

Teks :: Etha Bahrom
Foto :: FB Gobok The Boutique / FB Etha Bahrom
Email :: ethabahrom@gmail.com

Pada tahun 2012, bermulalah projek dropship baju kurung saya. Projek ini saya buka untuk memberi peluang kepada pelajar-pelajar, ibu-ibu SAHM serta WAHM dan mereka yang ingin mencari pendapatan sampingan. Konsepnya ialah kerja berpasukan. Tak perlu modal, tapi kena rajin dan wajib sepakat dan bekerjasama.

Nampak mudah projek sebegini, tetapi sebenarnya memerlukan kemahiran pengurusan masa, tenaga dan kos serta kepercayaan yang tinggi. Apalagi bila projek ini mempunyai lebih 20 agen yang aktif dan separa aktif. Saya melaburkan sebahagian tabungan dari perniagaan untuk menambah stok. Hampir tak menang tangan dibuatnya bila rata-rata agen saya memang sangat aktif dan ligat mencari rezeki. Mujurlah saya memang multi-tasking sejak dulu. Semuanya saya lakukan sendiri dibutik bertemankan anak saya yang ke-3 yang berumur 2 tahun pada waktu itu.

Anak saya sentiasa bersama saya pada waktu bekerja. Malah jika saya ke luar negara atau berniaga di bawah khemah sekali pon, anak saya pasti saya bawa bersama. Prinsip saya, seboleh-bolehnya jangan disusahkan orang lain dengan masalah kita. Masalah saya, saya tidak ada pembantu. Memberi kepercayaan kepada orang lain selain adik saya merupakan satu perkara yang sangat sukar buat diri saya pada ketika itu. Apalagi setelah mendengar cerita rakan-rakan peniaga yang kerugian akibat barang jualan di curi dan di rompak pekerja sendiri. Belum lagi hal pengeposan barang jualan yang salah, yang rosak dan hilang sebelum sempat ke pejabat pos. Malah saya sendiri pernah berdepan dengan bakal pekerja yang sangat demanding - awal-awal saya 'reject' sebelum saya sakit kepala.



Islamic Communication Exhibition (ICE) Fashion Show, Melaka - 26 Feb 2012
 
Pada tahun itu juga saya membeli 2 buah mesin jahit untuk kegunaan kerja-kerja menjahit. Saya mula mengambil kelas menjahit walaupon saya sudah tahu menjahit. Saya mula mengeluarkan jubah-jubah rekaan saya sendiri yang produksinya hanya sehelai setiap keluaran. Bermulalah 1 cabang perniagaan lain iaitu mengambil tempahan menjahit jubah. Saya telah diajak oleh seorang rakan perniagaan untuk menyertai Pertunjukan Fesyen. Syukurlah saya mempunyai rakan perniagaan yang tidak lokek untuk berkongsi.
 

Muslimah Fashion Show for Charity, Ampang - 13 May 2012

Tahun 2012, saya dapat menyertai 2 pertunjukan fesyen. Walaupon tidak setaraf pereka fesyen atau pemilik butik terkenal, namun saya berpegang kembali dengan niat berniaga dan menjahit. Saya bangga dengan pencapaian kecil saya. Pada penghujung tahun 2012, saya telah diwawancara untuk 1 slot di dalam rancangan Seleksi Hijab yang ke udara pada tahun 2013. Bermulalah saya dengan projek menjahit pakaian khusus untuk mereka yang bertubuh besar atau mempunyai potongan badan istimewa.



Sessi rakaman Seleksi Hijab, 22 November 2012


Tahun yang produktif pada saya. Ditambah lagi berita gembira yang saya hamil anak ke-4 pada waktu itu. Rezeki berganda. Alhamdulillah.





.


.

No comments:

Post a Comment