Saturday, January 21, 2017

Harga Masa Bersama Anak-anak

Teks :: Etha Bahrom
Foto :: Etha Bahrom
Email :: ethabahrom@gmail.com




Kami sedang bersiap-sedia untuk pergi berkhemah. Anak-anaklah yang paling x sabar nak pergi. Mama mereka masih di hadapan PC untuk entri ni.

Jika dulu, sewaktu anak Etha cuma 2 orang, kami pergi berkhemah setiap kali musim kenduri melabuhkan tirainya. Ianya satu aktiviti yang perlu di cari masanya kerana kekangan masa. Mana tidak, Etha dan suami kedua-duanya bekerja sepenuh masa dan dalam pada yang sama, membuat pekerjaan sampingan dengan mengendalikan perniagaan perkhidmatan kenduri kahwin.

Kerja kami memerlukan pengorbanan masa yang amat kritikal sehingga ada kalanya Etha tidak sempat untuk bertanyakan anak sulung berkenaan harinya di sekolah. Kasihan dia.

Bila kami dapat meluangkan masa, kami memilih untuk berkhemah kerana aktiviti ini akan merapatkan kami dengan tiadanya isyarat telefon bimbit ataupon siaran televisyen.

Agak lama juga kami tidak melakukan aktiviti ini. Seingat Etha, sejak Etha berhenti kerja dan membuka butik. Hujung minggu kami ialah di butik.

Satu rahmat juga bila butik di pecah masuk dan membuatkan Etha berpindah ke rumah. Kini, setelah Etha lepaskan perniagaan perkhidmatan perkahwinan kepada ayah dan adik-adik lain, masa Etha lebih terluang untuk anak-anak. Tahun ini sahaja, sudah 3 kali kami berkhemah. Sementara sekolah tidak banyak aktiviti, kan...

Mengapa perkhemahan yang dipilih? 

Selain dari tiada isyarat telefon bimbit dan siaran televisyen, keadaan dalam hutan yang sepi membuatkan anak-anak mahu dekat dengan kita. Kesempatan sebegitu kita boleh gunakan dengan sebaiknya untuk bercerita, bersembang, bertanya, berjenaka dan berseloroh dengan anak-anak. Semestinya dalam keadaan sebegitu, memori aktiviti akan terpahat kuat di dalam ingatan anak-anak kerana tiada gangguan lain, cuma kami.

Kita boleh menceritakan kepada anak-anak mengapa kasut perlu diletakkan terbalik, mengapa ranting digunakan untuk menghidupkan api dan lebih menarik jika kita kaitkan subjek sains kepada aktiviti kita. Kita boleh terangkan mengapa api tidak menyala. Kita boleh ajarkan anak-anak kita mencipta gadjet perkhemahan seperti tempat letak kasut dan rak pinggan-mangkuk. Semestinya juga kita boleh ajarkan mereka dengan nama-nama ikatan asas dan kegunaannya.

Selain daripada itu, biarkan mereka menjadi peneroka kecil kepada alam sekitar. Biarkan mereka mengenali serangga dan haiwan hutan seperti belalang kayu, mentadak, semut bukit, siput, pacat, katak hutan dan belut.

Jangan lupa didik mereka untuk mengutip segala sampah yang ada di sekeliling kawasan perkhemahan walaupon bukan kita yang biarkan sampah itu merata-rata. Perkara ini memang asing kepada orang kita, tetapi ianya satu kebiasaan semasa Etha pergi ke tapak perkhemahan di USA suatu masa dulu. Kagum. Sungguhpon mereka bukan Islam, tetapi mereka pembersih. Sedangkan kita yang Islam yang di ajar untuk jadi suci dan bersih, tanpa rasa bersalah meninggalkan sampah terbiar di pangkal pokok. Belum lagi nak diceritakan hal lampin pakai buang yang dibiarkan dicelah-celah batu di tepi sungai.

Sesetengah orang geli-geleman dengan aktiviti comot dengan pelbagai haiwan ni. Namun pada Etha, ianya satu bentuk pendidikan kepada anak-anak. Jimat belanja. Belajar susah. Belajar simple (walaupon mama mereka kadang-kala sangat complicated). Belajar jimat. Belajar untuk jadi kreatif.

Etha pergi dulu, ya! Kami bermalam di sana. Nak ambil feel menulis dari bunyi katak, cengkerik dan ungka kononnya. Tata.





.

No comments:

Post a Comment