Friday, January 20, 2017

TIPS : Nota Sebagai Dokumen Rujukan

DOKUMENKAN NOTA ITU!

Teks :: Etha Bahrom

Foto :: Sumber Google
Email :: ethabahrom@gmail.com 








Antara kesilapan peniaga kecil seperti Etha ialah tidak ada dokumentasi kerja. Segalanya hanya ditulis di mana-mana yang sempat. Ada yang hanya mencatat di atas sehelai kertas atau di telefon pintar. Kesudahannya, segala informasi yang penting tidak di dokumenkan dan hanya terbiar merata-rata.

Walaupon kita hanya bekerja dari rumah secara sepenuh atau separuh masa, dan menjalankan operasi kecil-kecilan, kita perlu simpan segala rekod perniagaan dan maklumat pelanggan. Rekod ini kemudiannya boleh dijadikan 1 database maklumat pelanggan kita yang sangat berguna seandainya kita berhasrat untuk membesarkan perniagaan.

 
Percaya atau tidak, semasa Etha masih aktif menjalankan perniagaan pakej kenduri kahwin, hampir semua pelanggan Etha mempunyai 1 fail tersendiri. Terinspirasi dari cerita Hollywood "The Wedding Planner", Etha terasa ingin menjadi seperti watak utama di dalam filem tersebut. 
 
Di dalam fail tersebut lengkap dengan maklumat bakal pengantin, alamat majlis, alamat rumah, nombor telefon bakal pengantin dan orang tua atau kerabat terdekatnya, segala tempahan secara terperinci, tema, permintaan, rekod pembayaran, senarai kelengkapan yang perlu dan sebagainya. Sehinggakan ukuran tinggi rumah dan lebar ruang  tamu pon Etha ukur dan catat untuk memastikan tiada masalah untuk kami menaikkan pelamin nanti.
 

Bertandang ke rumah pelanggan dengan komputer riba atau fail khusus dan buku nota mencetuskan rasa percaya yang luar biasa dari pelanggan-pelanggan Etha. Kepercayaannya sehingga tahap ada yang menyerahkan  perjalanan seluruh majlis kepada Etha asalkan semuanya lancar dan sempurna.
 
Bayangkan, orang yang baru kita kenali menyerahkan kepercayaan penuh kepada kita. Dari situ sahaja sudah menjadi satu bentuk marketing bila segala urusan berpusat kepada kita. Itu belum lagi bila kita menjadi center of attention dan nama kita di sebut dari bibir ke bibir dari depan pelamin sehingga ke belakang dapur. Waktu itu, jika Etha kata Etha kerja dari rumah atau tidak ada butik, memang ramai yang meluahkan rasa tidak percaya kerana imej kerja yang kita tonjolkan. Yang mana mahu terus berurusan dengan kita, jangan lupa berikan kad bisnes. Yang mana mencebik bibir kerana kita hanya BEKERJA DARI RUMAH, biarkan...bukan rezeki kita tu.
 

Semasa Etha mula menjalankan perniagaan secara online di forum, Etha mendidik diri untuk menulis maklumat pelanggan di dalam 1 buku nota khusus yang tebal. TEBAL kerana Etha angankan satu perniagaan yang maju dan ramai pelanggan di dalam tahun itu. Etha mahukan 1 buku untuk 1 tahun. Dapat 2 buku itu sudah 1 bonus.
 
Di dalam buku tersebut Etha tuliskan nickname pelanggan, jenis pakaian yang selalu menarik perhatian pelanggan tersebut, nombor telefon serta maklumat surat-menyurat dan rekod pembelian iaitu jenis pakaian, harga, no transaksi bank serta diskaun yang diberikan. Apabila berkesempatan, segala data ini Etha alihkan ke perisian Excel. Buku sebagai rekod utama, data di dalam Excel sebagai database.

Nampak menyusahkan, kan?
Tetapi bayangkan setelah kita berada 5 tahun di dalam perniagaan yang sama, rekod tersebut membantu kita melihat perubahan trend pembelian, waktu puncak pembelian (berdasarkan tarikh pembelian), bilangan pelanggan tetap dan banyak lagi informasi lain. 

 
Detail tak penjelasan Etha? Moga bermanfaat kepada semua ya!




.

No comments:

Post a Comment