Friday, January 20, 2017

Catatan Tahun Baru 2017

Teks :: Etha Bahrom
Foto :: Etha Bahrom
Email :: ethabahrom@gmail.com





Malam tahun baru 2017 macam malam-malam yang biasa. Kami tidak tunggu bunga api pon.

Masa tinggal di rumah flat dulu, tidak perlu pergi jauh-jauh. Dari depan tingkap bilik tidur pon dah boleh nampak 'pesta' bakar mercun dari Pandan Indah sampai ke Cheras. Buka pintu depan, boleh nampak bunga api sampai ke KLCC. Sekarang sepi. Ekonomi tengah merundum agaknya. Selalunya perumahan orang cina berlawan-lawan membakar mercun. Tahun ni, rumah yang sering meriah dengan party tahun baru kelihatan sepi. Berbeza pula di perumahan orang melayu. Kedengaran 2 kali mercun di bakar berdentum menggamatkan hening malam. Orang kaya mungkin.

Pagi tahun baru itu, Etha mengajak suami untuk berkelah di Sungai Chongkak, Hulu Langat yang letaknya lebih kurang 30 minit perjalanan dengan kereta dari rumah kami. Rasanya seakan Etha mahu 'buangkan' segala  tekanan dan kenangan tidak elok yang Etha lalui sepanjang 2016.

Sepanjang tengah hari itu Etha menyusun batu untuk mengempang air agar menjadi satu kolam besar untuk kami anak-beranak. Entah berapa kali batuan tersebut runtuh dan menimpa kaki. Sakit!


Berkali-kali Etha membina dengan bantuan anak-anak, akhirnya siap juga. Air di situ naik dari paras paha ke paras pinggang Etha serta terhasil juga bahagian untuk kanak-kanak berendam secetek paras bawah betis dewasa.

Dari situ Etha refleks kembali beberapa kejadian dalam perniagaan Etha. Empangan itu ibarat dasar, asas dan ilmu yang Etha perlu ada dan jaga dalam perniagaan. Anak-anak yang membantu itu umpama orang lain yang Etha berikan kepercayaan dalam menjalan perniagaan Etha di barisan hadapan. Air yang di empang itu ialah kejayaan. Mereka yang mandi dengan gembira serta ikan-ikan di dalamnya ibarat orang lain yang dapat Etha bantu bila Etha berjaya menjalankan perniagaan dengan baik, contohnya para agen droship yang Etha pernah ada.


Ada kalanya batuan empangan yang Etha bina runtuh di bahagian yang jauh dari tempat Etha berdiri. Maka, anak Ethalah yang membetulkan kembali susunan batu supaya lebih kukuh. Etha perlu beri kepercayaan kepada dia yang dia mampu betulkan. Ada kalanya, dia dapat membetulkan dengan baik malah lebih kukuh dari yang Etha buat.



Begitulah dalam perniagaan. Biar memberi faedah kepada orang lain juga. Ianya perlu di selenggara, di pantau, di baiki agar pendapatan yang kita jana dari perniagaan tersebut tidak menyusut. Kita jangan sombong untuk mendapatkan bantuan dari orang lain. Kita jangan angkuh untuk beri pertolongan pada orang lain. Kita perlu akui kerja berpasukan lebih menguntungkan untuk jangka masa yang panjang sekiranya kita sepakat terhadap tujuan yang di tetapkan. Kerja sendirian adalah memenatkan. Kita perlu bersedia untuk penat jika jalan itu yang kita hendakkan.

Etha bertanya kepada diri Etha pada hari itu.

Kuatkan asas aku?

Betulkah cara aku?

Sombongkah aku?
 

Berkirakah aku?


Mungkin juga Etha tertanya sebegitu kerana beberapa bulan sebelum itu, terdapat satu insiden yang sangat meruntuhkan rasa harmoni di dalam jiwa Etha. Etha dilabel oleh seseorang sebagai ego, berkira, cerewet terlampau dan cepat melenting hanya kerana Etha bertanyakan sesuatu yang Etha berhak tahu. Lebih menyedihkan bila bantuan yang Etha dan suami hulurkan diungkit dengan cemuhan. Perkara sebegini selalunya mudah Etha lupakan. Tetapi yang ini, ianya umpama menikam Etha dengan pisau panjang, parutnya dalam dan sakitnya tidak hilang. Bila bantuan kita di cemuh, sesiapa pon pasti terasa. Bila persahabatan yang kita dapat bersifat plastik, berpura-pura dan tidak ikhlas, pasti kita terasa ralat.

Mungkin dia dapat hidup dan tidur seperti biasa. Mungkin itu memang sifat kebiasaan dia. Walaupon dia sudah meminta maaf, namun kerana perkara yang diungkit itu sesuatu yang sudah lepas, yang Etha & suami beri dengan rasa penuh kepercayaan dan ikhlas, Etha terasa ianya umpama kata mainan di bibir dan jari dia. Susah nak percaya. Bila kepercayaan musnah, yang tinggal hanya kenangan tak elok walaupon kita sudah memaafkan.

Moga Etha akan melupakan segalanya.
 
Jangan kecam Etha , ya.

 
Doakan juga agar tahun 2017 menjadi tahun yang baik buat diri Etha.
 

 
 
.

No comments:

Post a Comment