Sunday, January 15, 2017

Tempat Baru, Cara Baru, Impian Baru

Teks :: Etha Bahrom
Foto :: FB Gobok The Boutique
Email :: ethabahrom@gmail.com


 

Untuk 'menghidupkan' butik yang beroperasi dari rumah bukanlah perkara yang mudah. Rata-rata pelanggan beranggapan umpama mereka datang ke rumah saya sedangkan kawasan butik terpisah dari kawasan kediaman kami sekeluarga. Sedangkan jika kita ke Indonesia atau kita lihat balik perniagaan cara dulu-dulu, adalah perkara biasa jika kita berniaga di dalam kawasan rumah kediaman. Saya sendiri pernah berniaga makanan ringan, buah-buahan, air dan aiskrim di halaman rumah.
  Pelbagai program saya susun supaya pelanggan tahu yang saya masih berniaga dan Gobok masih beroperasi dengan konsep yang berbeza.
    

Sepanjang tahun 2015, saya mengadakan beberapa acara jualan ala 'Yard Sale' di perkarangan rumah di mana saya menjemput peniaga-peniaga kecil untuk datang berniaga bersama-sama saya. Saya manfaatkan beberapa ruang di kediaman saya sebagai kelas untuk di sewa. Saya menganjurkan kelas kraf untuk kanak-kanak dengan menjemput guru kraf sebagai pemudah-cara. Bila ada kesempatan, saya bercucuk-tanam menanam pokok bunga Ros Jepun dan jual di kelab-kelab pokok bunga di internet. 
   
Kelas Eksplorasi Kraf Felt

   
Kelas Manik 3D
   
Mudahnya bila bekerja dari rumah. Saya mula memandang kejadian pecah-masuk di butik sebagai satu petanda dari Allah yang memberi lorong kepada saya supaya tidak terus terkejar masa dan kelam-kabut menguruskan segalanya. Saya keluar dari kepompong rasa ralat dan kecewa. Saya kenang kembali bagaimana saya memulakan perniagaan dalam talian suatu masa dahulu. Saya kenang kembali perit-jerih saya memulakan perniagaan bersama ayah saya. Saya ingat kembali bagaimana saya tidak gentar mencari pengalaman di negara asing. Keadaan lebih teratur walaupon saya andaikan yang saya terpaksa bermula kembali dari bawah. Saya lelong stok-stok yang tersimpan. Ada yang langsung tak sempat saya pasarkan. Tak mengapa. Memandang dari sudut positif, You Are Never Too Late or Too Old to Start a New Dream. 






No comments:

Post a Comment