Thursday, January 19, 2017

TIPS : Pentingnya Ruang Bekerja

Teks :: Etha Bahrom
Foto :: Etha Bahrom
Email :: ethabahrom@gmail.com


Bila kita berkata "saya bekerja dari rumah". Pelbagai tanggapan dan gambaran boleh muncul dalam kepala. Pernah suatu ketika dulu, Etha dan teman-teman peniaga online berseloroh tentang keadaan kami semasa menjawab email dan Private Message masing-masing. Ada yang mengakui sambil berbaring dengan komputer riba di atas katil, ada yang mengadap komputer dengan sarapan di sebelah (waktu itu smartphone belum wujud dalam kamus kami), ada yang duduk di sofa di hadapan TV, ada yang mengaku bedak sejuk masih di muka dengan berbaju kaftan dan tidak kurang juga ada yang menghabiskan masa berjam-jam di kafe cyber. Itulah kenyataan peniaga online. Biar apapon rupanya, yang penting perniagaan harus berjalan dengan baik.

Petang ini Etha tayang sedikit ruang menjahit Etha di bawah rumah. Keadaannya bukan hari-hari begini. Ada harinya penuh dengan habuk kain dan bersepah. Ada harinya kosong seperti dalam gambar.

Di pejabat, kita pasti disediakan dengan satu meja dan kerusi untuk menjalankan tugasan kita. Tidak kiralah besar atau kecil, pasti akan ada 1 ruangan khusus untuk kita duduk dan menyiapkan kerja. MENGAPA TIDAK DIPRAKTIKKAN DI RUMAH?

Teratur dan tersusun. Ianya sangat penting bila kita bekerja sendiri. Jangan jadikan alasan "tidak ada meja lebih" atau "tidak ada ruang" atau "tinggal di rumah flat" untuk kita buat kerja di mana kita suka atau untuk tidak memulakan apa yang kita mahu.

Etha memulakan perniagaan pakaian semasa kami sekeluarga tinggal di rumah flat. Kediaman dengan keluasan terhad membuatkan kami menggunakan ketinggian rumah secara maksima agar tidak mengganggu keluasan lantai yang ada. Segala rak yang kami buat secara DIY semuanya setinggi siling kami. Pastikan ianya kukuh di ikat ke dinding untuk mengelakkan perkara yang tidak diingini.

Etha tidak membenarkan pelanggan yang baru dikenali untuk datang ke rumah pada waktu itu. Antara faktornya, ialah keselamatan dan keselesaan. Rumah yang kecil membolehkan pelanggan kita mudah bergerak dari 1 ruang ke ruang lain. Jika seorang, kita boleh kawal dan perhatikan. Jika ramai dan ditambah dengan kerenah anak2, ianya menjadi satu faktor tidak sesuai melainkan jika kita menempatkan pejabat atau ruang pameran di dalam satu bilik khusus.

Cari 1 ruang khas untuk kita susun serta simpankan stok, atau 1 papan kenyataan kecil untuk kita tampalkan nota, atau mungkin paparkan jadual kerja biarpon ianya hanya sebuah meja kopi, sebuah kotak, sebuah almari kecil atau cuma 1 dinding di satu sudut di dalam rumah.

Untuk mereka yang menjual pakaian seperti Etha, sediakan 1 tempat khusus untuk menyimpan stok contohnya penggunaan rak buku atau rak besi. Untuk mereka yang mempunyai kediaman yang kecil dengan anak2 kecil, penggunaan rak untuk menggantung pakaian memang tidak sesuai. Ianya mengambil keluasan lantai yang ada dan mungkin menyebabkan pakaian jualan kita kotor dipegang anak kecil yang baru lepas makan cokelat atau kita sendiri yang tidak sengaja mengotorkannya.

Bagaimana sekarang?

Dah dapat ilham di mana ruang kerja anda?

(katakan tidak pada tilam!)




.





No comments:

Post a Comment