Wednesday, January 18, 2017

Akademi Bekerja Di Rumah

Belajar Biar Berguru

Teks :: Etha Bahrom
Foto :: FB Etha Bahrom
Email :: ethabahrom@gmail.com



Ajaran sesat.
Malu bertanya sesat jalan.
Hendak belajar berenang, dapatkan itik. Hendak belajar memanjat, dapatkan tupai.

Bagai air mencari jenisnya.
Ilmu itu pelita hati.



Pernah tak dengar ungkapan-ungkapan atau peribahasa-peribahasa tadi?

J
ika kita inginkan kemampuan untuk berbuat sesuatu, kita kena tahu apa yang kita nak buat. Kita kena tahu caranya. Jika tidak tahu cara, kita perlu belajar. Jika kurang pasti, kita mesti bertanya. Dunia pemasaran semakin hari semakin berubah caranya walaupon tujuannya masih sama - memasarkan, mendapatkan perhatian pengguna, menjual, memperoleh keuntungan, close sale dan sebagainya.

Walaupon saya pernah belajar ilmu pemasaran, belum bermakna saya pandai berniaga. Sungguhpon saya tahu asasnya, namun caranya berbeza tergantung kepada medium pemasaran yang ingin saya gunakan. Sebab itu di dalam satu organisasi, ada yang jadi boss, ada yang jadi jurujual, ada yang jadi setiausaha atau pembantu peribadi dan macam-macam lagi nama jawatan. Tapi di dalam konteks kita yang bekerja sendiri dari rumah, hampir segalanya kita buat sendiri, kan? Jadi serba sedikit, ilmu memang perlu ada dalam diri. Barang yang baik, idea yang bagus atau rekaan yang hebat tidak akan dikenali ramai jika kita tidak tahu cara untuk mendapat perhatian yang sewajarnya.

Menyedari perubahan trend kepada cara pemasaran dari sependek-pendek tagline suatu masa dahulu sehingga sepanjang-panjang karangan SPM pada zaman sekarang, saya mengambil keputusan untuk mendapatkan bantuan. Saya gigihkan diri untuk mendaftarkan diri ke kelas penulisan blog. Tujuannya ialah agar saya asah kemampuan diri saya di dalam penulisan. Saya perlukan seseorang untuk memandu-arah saya ketika menulis. Saya perlukan objektif yang jelas dengan matlamat yang tepat.

Nampak simple kan? Percayalah. SUSAH. Sebagai seorang usahawan, sudah lama saya pakukan objektif serta matlamat perniagaan di dalam kepala saya. Tetapi dengan trend sekarang yang memerlukan kita menulis ayat iklan berkajang-kajang, saya gagal di situ.

Semoga dengan langkah kecil ini mampu membantu saya untuk bersaing dengan mereka yang pandai menulis karangan pemasaran hebat atau ayat pendek yang padat.






.

No comments:

Post a Comment